Shahed University

Effec of Hatha yoga and Pilates Exercises on Hypertension, Abdominal Obesity and Quality of Life in Overweight Employed Women

Nahid Talebi | Roya Hadavand mirzaei

URL :   https://research.shahed.ac.ir/WSR/WebPages/Report/PaperView.aspx?PaperID=158304
Date :  2021/02/18
Publish in :    اولين همايش ملي مجازي اوقات فراغت با شعار تفريحات سالم - شهر سالم

Link :  http://leisure congress.imamreza.ac.ir
Keywords :: پيلاتس، هاتايوگا، فشار‎خون، چاقي‎شکمي، کيفيت زندگي، زنان کارمند، اضافه‌وزن

Abstract :
مقدمه : کاهـش فعالیـت بدنی و شیوع اضافه وزن و چاقی به ویژه در زنان، بـه تهدیدی جدی برای سـلامتی در سراسـر جهـان تبدیل شـده‌ و باعث تخریب کیفیت زندگی و کاهش سـطح سـلامت جامعه می‎ شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات هاتایوگا و پیلاتس بر فشارخون، چاقی شکمی و کیفیت زندگی زنان کارمند دارای اضافه وزن بود. روش شناسی: دراین پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش ازمون – پس ازمون و گروه کنترل، تعداد 45 نفر از زنان کارمند دارای اضافه وزن، با دامنه سنی 30 تا 55 سال و شاخص توده بدنی 25 – 99/29 کیلوگرم بر متر مربع به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه، تمرینات هاتایوگا، تمرینات پیلاتس وگروه کنترل قرار گرفتند. گروه‌های تمرین به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 75 دقیقه به تمرین پرداختند، گروه کنترل درمعرض چنین مداخله ای قرار نگرفتند. قبل و بعد از مداخله مقیاس کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت توسط ازمودنی ها تکمیل و میزان چاقی شکمی (دور کمر و نسبت دور کمر به لگن) و فشارخون سیستولی و دیاستولی ازمودنی ها اندازه گیری شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس( انکوا) و با سطح معنا‌داری 05/0≥ P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تمرینات پیلاتس و هاتایوگا به طور معناداری در تنظیم فشارخون سیستول، دیاستول و بهبود کیفیت زندگی گروه های تمرین نسبت به گروه کنترل موثر بوده است. ولی روی چاقی شکمی (دور کمر و نسبت دور کمر به لگن ) گروه ها تفاوت معناداری وجود نداشت. اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت با شعار تفریحات سالم – شهر سالم گروه علوم ورزشی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) بحث و نتیجه گیری: هر دو نوع تمرینات پیلاتس و هاتایوگا به یک میزان در تنظیم فشارخون و ارتقا کیفیت زندگی زنان کارمند دارای اضافه وزن موثر بوده و می توانند به عنوان روش های تمرینی مطمئن و کم هزینه به کار گرفته شوند.


http://leisure congress.imamreza.ac.ir

Files in this item :
Download Name : 158304_17588524224.pdf
Size : 407Kb
Format : PDF